Scholen

Stefaan: Afwisseling en de aanwezigheid van voldoende natuurlijke producten zijn twee belangrijke elementen voor de bereiding van menu’s bestemd voor scholen. De chef moet werken met voedingsmiddelen die de kinderen graag hebben. Bovendien dragen de smaak en de presentatie bij aan de culinaire voorkeuren van de kinderen.

Els: Voor scholen moeten we een onderscheid maken tussen lagere en middelbare schoolkinderen en bij deze laatste groep ook tussen jongens en meisjes. Om een referentiepunt te hebben naar % GDA*, hebben we ons gebaseerd op de aanbevolen waarden voor een meisje tussen 13 à 15 jaar.

Dagelijkse nutritionele behoeften voor adolescenten
Op basis van 2400 kcal per dag (meisje van 13 à 15 jaar - gemiddelde waarden)

Energie 2400 kcal
Eiwitten 65 g
Koolhydraten 330 g
waarvan suikers 110 g
Vet 90 g
waarvan verzadigde vetzuren 25 g
Vezels 30 g
Natrium 1,6 g

Bron: HGR en Nubel
* GDA = Guidelines Daily Amount

Praktische aanbevolen energie en voedingsstoffen voor een warme maaltijd voor adolescenten: +/- 850 kcal

Zetmeelproducten: Aardappelen gekookt: 250 tot 320 g (lagere school: 210- 280 g).
Ongekookte rijst, pasta, granen: 55 tot 70 g.
Als aardappelen vervangen worden door rijst/deegwaren voorzie dan zeker vitamine C rijke groenten
(broccoli, paprika’s, spinazie) of eventueel wat fruit.

Groenten: > 200 g (ideaal 300 g).

Vlees: totaal menu < 140 g - indien alleen in de hoofdschotel < 120g
Vis: totaal menu < 150 g
Voor de lagere school is het aanbevolen om 75 tot 100g vlees of vis te voorzien in het totale menu.

Vetstoffen: 15 tot max. 20 gram (afhankelijk van vetgehalte vlees).